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NUMERO
5 (2002/1) Savamment
juste. Notes sur l’épistémologie de la position originelle Résumé L'article montre que l'idée de position originelle est porteuse d'une conception inadéquate sur la connaissance et se demande ensuite si cette conception affecte sa robustesse en tant que modèle d'impartialité. Cette vision d'une connaissance séparée ou détachable d'un esprit (trop) indépendant est contrastée avec une approche plus constitutive que Rawls avait dans son Outline for a Decision Procedure in Ethics : là, les juges compétents possèdent, non pas de simples connaissances, mais des vertus intellectuelles. La première suggestion est que, plus l'approche est constitutive, moins elle est consistante avec la symétrie des personnes. La deuxième suggestion est que, si la thèse du volontarisme doxastique direct est fausse, la position originelle ne peut pas être un guide du raisonnement tel qu'elle l'entend. Enfin, si ces arguments sont corrects, ils affaiblissent la thèse selon laquelle la position originelle exprime la justice procédurale dure. Mots-clés : Rawls, position originelle, égalité, esprit, connaissance, volontarisme doxastique Abstract This paper argues that Rawls' original position entails an inadequate conception of knowledge and enquires how this affects the robustenss of the the impartiality model. A view of knowledge as separate and detachable from (a too independent) mind as it appears in the original position is contrasted with a more constitutive approach Rawls has had in his first article Outline for a decision Procedure in Ethics. There, the competent judges are intellectally virtuous rather than simple possessors of knowledge. First, I argue that a more constitutive approach is inconsistent with the requirement of symmetry and that even if Rawls implicitly recognizes it in Political Liberalism, he will not however revise, and consequently weaken, the original position requirements. Secondly, a view of an independent mind affects the original position: presented as a guide of reasoning it specifies not only how to conduct our judgement but also which knoledge is permitted to us and which is disallowed. But if direct doxastic voluntarism is false the original position simply could not guide our reasoning this way. Therefore, provided that arguments of the paper hold, the original position could hardly succeed in expressing the pure procedural justice. Key words : Rawls, original position, equality, mind, knowledge, doxastic voluntarism Classification JEL : A13, D63
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